Do końca 2016 roku osoby posiadające podpisaną umowę upoważniającą do wystawiania recept refundowanych mają możliwość skorzystania ze skróconej procedury przedłużenia uprawnień do pobierania numerów recept. W tym celu należy:
1. Po zalogowaniu się do Portalu Personelu wybrać opcję „wnioski”.
2. Następnie należy wybrać: wniosek o aktualizację danych osób uprawnionych do wystawiania recept.
3. We wniosku o aktualizację danych należy wypełnić wszystkie pola zawierające gwiazdkę. Podczas uzupełniania pól należy kierować się zasadami wypełniania wniosku o uzyskanie uprawnienia do pobierania numerów recept oraz instrukcją szczegółową zamieszczoną w górnej części wniosku.
4. System automatycznie podpowiada dane: imię, nazwisko i numer PESEL. W przypadku niezgodności danych zaczytanych na wniosku ze stanem faktycznym prosimy o kontakt z Odziałem NFZ pod numerem telefonu: 58 32 18 697.
5. Pola zawierające dane adresowe należy wypełniać w następujący sposób:
6. W celu dodania uprawnienia zawodowego należy wybrać „dodaj uprawnienie”.
Lista wyboru pozycji określających kod i nazwę organów wydających prawo jest dostępna po wybraniu kursorem myszy danej opcji.
Każda osoba uprawniona niezależnienie od faktu posiadania specjalizacji musi wypełnić dane zawarte w sekcji „specjalność”, które są dostępne po wybraniu „dodaj specjalność”.
Lista wyboru pozycji określających kod i nazwę specjalności jest dostępna po wybraniu kursorem myszy danej opcji. Lekarze bez specjalizacji powinni wybrać określenie „Lekarz”, dodatkowo w stopniu specjalizacji „bez specjalizacji”. Na końcu należy zapisać specjalność i całe uprawnienie.
W przypadku posiadania kilku specjalizacji istnieje możliwość wielokrotnego dodawania pól dotyczących specjalności.
7. Określenie statusu wnioskodawcy umożliwia dalsze wypełnienie wniosku.
Ważne: status wnioskodawcy należy określić jednorazowo, przed wypełnianiem dalszej częsci wniosku, zaznaczając konkretne okienka. W jednym wniosku można zaznaczyć więcej niż jeden status.
W przypadku problemów w wyborze odpowiedniego statusu prosimy o kontakt z Odziałem NFZ pod numerem telefonu: 58 32 18 697.
8. Wybranie statusu 1 lub 2 wymaga wskazania adresu przechowywania dokumentacji medycznej pro auctore i pro familia.
9. Wybranie statusu 3 lub/i 4 wymaga dodania danych dotyczących działalności leczniczej / praktyki zawodowej.
Dane dotyczące działalności leczniczej / praktyki zawodowej, w ramach której są wystawiane recepty refundowane, podzielone są na trzy części:
a. dane podmiotu leczniczego / praktyki zawodowej (forma działalności, nazwa, dane organu rejestrującego i numer wpisu działalności leczniczej / praktyki zawodowej).
Rejestry są dostępne w wersji elektronicznej w sekcji wyszukiwarki na stronie internetowej:
https://rpwdl.csioz.gov.pl/ . Przy wyborze organu rejestrującego działalność gospodarczą można wspomagać się rejestrami:
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu
Minister Gospodarki – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/Search.aspx
Numer wpisu do rejestru działalności gospodarczej jest wymagany tylko w przypadku rejestru KRS.
b. dane miejsca udzielania świadczeń (wystawiania recept). W tym celu należy wybrać opcję: dodaj miejsce. Pola oznaczone cyfrą 4 w sekcji II.5. dotyczą identyfikatorów miejsca udzielania świadczeń – kodów resortowych VII i VIII. Uzupełnienie kodów resortowych jest wymagane wyłącznie w stosunku do podmiotów leczniczych. Dane miejsca udzielania świadczeń powinny być zgodne z rejestrami zawartymi na stronie internetowej: https://rpwdl.csioz.gov.pl/ .
c. dane miejsca przechowywania dokumentacji medycznej odpowiadające miejscu udzielania świadczeń.
Ważne: po wprowadzeniu danych miejsca udzielania świadczeń i przechowywania dokumentacji medycznej należy wybrać: „zapisz miejsce”. Można wskazać kilka miejsc udzielania świadczeń dla danej działalności. Po zakończeniu wprowadzania miejsc udzielania świadczeń należy zapisać dane działalności. W przypadku wystawiania recept w ramach różnych podmiotów leczniczych / praktyk zawodowych należy dodać nową działalność.
10. Po wypełnieniu całego wniosku należy go zatwierdzić wybierając „zatwierdź wniosek” na końcu strony formularza. Użytkownikowi zostanie przedstawione okno informujące o poprawnym dodaniu wniosku. Wniosek można pobrać i następnie wybrać zamknij. Aby wniosek został przekazany w formie elektronicznej do Oddziału NFZ użytkownik powinien go przekazać opcją „przekaż wniosek” (na dole strony wniosku).
Ważne: wniosek aktualizacyjny jest przekazywany do Oddziału NFZ wyłącznie w formie elektronicznej. Status wniosku jest dostępny w przeglądzie wniosków.
11. Po zatwierdzeniu przez Oddział NFZ wniosku aktualizacyjnego osoba uprawniona do wystawiania recept może złożyć jeden z dwóch wniosków:
a. Wniosek o utrzymanie uprawnienia do pobierania numerów recept po wygaśnięciu umowy upoważniającej do wystawiania recept. Dane zawarte we wniosku aktualizacyjnym będą obowiązywały od 1 stycznia 2017 roku.
lub
b. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy upoważniającej do wystawiania recept, w przypadku gdy dane składane we wniosku aktualizacyjnym różnią się od informacji zawartych w umowie na wystawianie recept refundowanych. Dane zawarte we wniosku aktualizacyjnym będą obowiązywały od dnia rozwiązania umowy (rozwiązanie w formie porozumienia stron). W tym przypadku, aby utrzymać dostęp do portalu i uprawnienie do pobierania numerów recept należy wybrać opcję: „wnoszę o utrzymanie dostępu do Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia i uprawnienia do pobierania numerów recept po rozwiązaniu umowy upoważniającej do wystawiania recept”.
Ważne: wniosek o utrzymanie uprawnienia do pobierania numerów recept po wygaśnięciu umowy upoważniającej do wystawiania recept oraz oświadczenie o rozwiązaniu umowy upoważniającej do wystawiania recept należy wypełnić w formie elektronicznej, zatwierdzić i przekazać w formie elektronicznej, a następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć do Oddziału (osobiście lub korespondencyjnie).
Instrukcja dla osób uprawnionych do wystawiania recept refundowanych dotycząca przedłużenia uprawnień do pobierania numerów recept.: plik PDF.
Podpisała: Joanna Erecińska, Naczelnik Wydziału Gospodarki Lekami
data publikacji:29 września 2016 r.