INFORMACJA ARCHIWALNA
Komunikat dla osób uprawnionych do wystawiania recept na leki refundowane, które nie mają zawartej z Funduszem umowy upoważniającej do wystawiania recept.
Komunikat skierowany jest do osób uprawnionych do wystawiania recept, z wyłączeniem lekarzy/lekarzy dentystów/felczerów ubezpieczenia zdrowotnego oraz pielęgniarek/położnych ubezpieczenia zdrowotnego, które zamierzają wystawiać recepty na leki refundowane i nie mają zawartej z Funduszem umowy upoważniającej do wystawiania recept.
Podstawy prawne:
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015 r., poz. 1991) zmianie uległa definicja osoby uprawnionej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, refundowane ze środków publicznych, przysługujące świadczeniobiorcom. Wskutek tego, z dniem 12 grudnia 2015r., takimi osobami są osoby posiadające prawo wykonywania zawodu medycznego, które na podstawie przepisów dotyczących wykonywania danego zawodu medycznego, są uprawnione do wystawiania recept na leki refundowane.
Powyższa ustawa, z dniem wejścia w życie, zniosła również obowiązek zawierania przez Fundusz umów upoważniających do wystawiania recept na leki refundowane. Umowy upoważniające do wystawiania recept zawarte z Funduszem przed dniem wejścia w życie ww. ustawy wygasają z dniem 31 grudnia 2016 r.
Obowiązek nadawania numerów dla recept refundowanych w formie papierowej spoczywa na dyrektorach oddziałów wojewódzkich NFZ. Nadawanie numerów recept przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Funduszu może odbywać się z wykorzystaniem Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia. Pobieranie numerów recept przez osoby uprawnione możliwe jest po uzyskaniu dostępu do Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia i uprawnienia do pobierania numerów recept. Uzyskanie dostępu do Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia umożliwia również wystąpienie z wnioskiem o uzyskanie upoważnienia do korzystania z usługi EWUŚ.
W związku z powyższym wprowadzono tymczasową procedurę uzyskiwania uprawnień do pobierania numerów recept dla osób uprawnionych, które zamierzają wystawiać recepty na leki refundowane, a nie mają zawartej z Funduszem umowy upoważniającej do ich wystawiania.
Ważne – procedura ta nie dotyczy lekarzy/lekarzy dentystów/felczerów ubezpieczenia zdrowotnego oraz pielęgniarek/położnych ubezpieczenia zdrowotnego.
Procedura postępowania:
W celu uzyskania dostępu do Portalu Narodowego Funduszu Zdrowia i uprawnienia do pobierania numerów recept oraz upoważnienia do korzystania z usługi EWUŚ należy:
1dotyczy lekarzy/lekarzy dentystów/felczerów/pielęgniarek/położnych
2 dotyczy pielęgniarek i położnych
Instrukcja wypełniania wniosku o uzyskanie uprawnienia do pobierania numerów recept [Pobierz instrukcję – plik doc]
Słownik form działalności leczniczej i form organizacyjno-prawnych działalności gospodarczej [Pobierz słownik – plik xls]
Miejsce przyjmowania wniosków w Pomorskim Oddziale Wojewódzkim NFZ:
Wydział Gospodarki Lekami,
ul. Podwale Staromiejskie nr 69, Gdańsk
piętro 3, pokój 304
Telefon kontaktowy do Sekcji Obsługi Umów i Portali: 58 32 18 697.
źródło informacji: Departament Gospodarki Lekami Centrali NFZ
data publikacji: 18 grudnia 2015 r.